Pijnstilling

Elke vrouw die ooit een kind heeft gebaard, kan je vertellen dat bevallen pijn doet. Maar ook dat beleeft elke vrouw helemaal op haar eigen manier. Je kunt je natuurlijk wel van te voren afvragen hoe het zal zijn, en of de pijn voor jou draaglijk is. Hoe jij in je dagelijks leven reageert op pijn is voor elke vrouw anders, en zo zal ook elke vrouw haar pijn van de bevalling anders beleven.

Als je zwanger bent, kunnen vragen over het hebben van pijn tijdens de bevalling je bezighouden. Er zijn allerlei manieren om met de pijn om te gaan, met en zonder medicijnen, thuis en in het ziekenhuis. In het  boekje dat je hier kunt downloaden, kun je lezen wat de diverse mogelijkheden zijn om met je pijn om te gaan.
Jouw bevalling: hoe ga je om met pijn?

Baringspijn
Baringspijn staat bekend als een pijn die als zeer hevig kan worden ervaren. Tegelijkertijd ervaart iedere vrouw de pijn weer anders. Dat komt doordat iedere zwangere haar eigen verwachtingen en ideeën heeft omtrent de pijn. Dit heeft een belangrijke invloed op de intensiteit en de beleving van de pijn. Het is een complexe, maar vooral persoonlijke ervaring.

Door een strategie te bepalen over hoe je met de pijn zult omgaan, zal de intensiteit van de pijn afnemen. Je hebt dus zelf invloed op hoeveel pijn je ervaart omdat de hoeveelheid pijn die tot het bewustzijn doordringt kan worden gereguleerd.

Daarom is medicamenteuze pijnstilling niet het enige alternatief.

• Een goede voorbereiding is het halve werk. We raden het dan ook aan om een zwangerschapscursus te volgen. Je leert er door middel van je ademhaling de pijn onder controle te houden.
  • Daarnaast is het belangrijk om goede ondersteuning te hebben. Zorg dat er iemand bij je is die voor je zal zorgen en die je kan herinneren aan hoe je de pijn moet opvangen.
  • Ga niet te snel liggen, blijf staan of loop rond. Verander regelmatig van houding.

Het nemen van een bad of douche bevordert de voortgang, verhoogt het comfort en vermindert de behoefte aan pijnbestrijding met medicamenten.

Hoe beïnvloed je de pijn die je ervaart

• Door te ontspannen: door weg te zakken in het ritme van de wee, prikkels van buiten uit te schakelen, uw spieren te ontspannen door warme douche, door vertrouwde gezichten om je heen te hebben die weten wat je wilt.
  • Door vertrouwen te hebben: geen angst en bezorgdheid toe te laten maar vertrouwen in jezelf, in de afloop en in de mensen om je heen. Het is belangrijk dat je je veilig voelt bij de mensen die je bijstaan. Dat kan de partner zijn, of een familielid, een vriendin of een doula.
  • Door positieve verwachtingen en ideeën te hebben over de bevalling, en de pijn te accepteren als een normaal verschijnsel en niet als een teken dat er iets mis is.
  • Door van te voren al goed voorbereid te zijn op de baring en een zwangerschapscursus of yoga gevolgd te hebben.

Het moment dat vrouwen gaan denken aan pijnbestrijding is bij elke vrouw anders omdat iedereen uniek is. De meeste vrouwen hebben op het moment dat ze denken het niet lang meer vol te kunnen houden, genoeg aan een douche. Een uur of twee uur onder de douche staan of in bad liggen ontspant, helpt de weeën om beter door te zetten en het warme water zorgt ervoor dat je ze beter op kunt vangen.

Lukt het je niet om de weeën te hanteren, bedenk dan dat er altijd de mogelijkheid tot pijnbestrijding is. Er wordt soms gedacht dat pijn goed is voor de binding met het kind, daar bestaat geen enkele onderbouwing voor. Wel is er onderbouwing voor het feit dat hevige pijn het baringsproces kan doen stagneren.
Pijnbestrijding kan op dat moment een uitkomst zijn, maar er kleven ook nadelen aan.