Wanneer de verloskundige bellen

De verloskundige zal bij bloedverlies of buikpijn eerst een aantal vragen stellen over het bloedverlies en de eventuele buikpijn klachten. Dit gesprek kan telefonisch plaatsvinden waarin adviezen kunnen worden gegeven.

Een zwangerschapstest is niet zinvol om erachter te komen of de vrucht nog leeft omdat het zwangerschapshormoon lange tijd aantoonbaar blijft.

Op basis van de vragen en /of het lichamelijk onderzoek bespreekt de verloskundige of het verantwoord is om het natuurlijke beloop van de miskraam af te wachten.

Echoscopisch onderzoek kan duidelijk maken of de zwangerschap nog intact is. Geluidsgolven geven een afbeelding van de baarmoeder. Meestal is te zien of het hartje (nog) klopt. De kans op een miskraam is dan klein, maar niet uitgesloten. Een lege vruchtzak (blighted ovum) of een niet-levend embryo zonder hartactie (missed abortion) zijn met behulp van een echoscopie betrouwbaar te zien.

Zeker naar de verloskundige bellen:

• Als je binnen 15 minuten een maandverband doordrenkt met bloedverlies hebt of als het bloedverlies blijft stromen.
  • Bij koorts > 38 C.
  • Bij hevige, ondragelijke pijn die niet verminderd na inname van 1000 mg paracetamol.
  • Gevoel van flauwvallen, duizeligheid of anders niet lekker worden
  • Bij ongerustheid.

Een miskraam is via een echo aan te tonen mits de duur van de zwangerschap bekend is. Met vaginale echoscopie is hartactie in de zich ontwikkelende foetus meestal vanaf 6 -7 weken aan te tonen.