Gezond leven

Zeker tijdens de zwangerschap is het belangrijk om gezond te leven.

Let dan ook op :

  • gezonde en gevarieerde voeding
  • rook niet
  • drink geen alcohol
  • gebruik niet onnodig medicijnen
  • laat niet onnodig een röntgenfoto maken.

Voeding

Hieronder vind je een aantal leef-/voedingsadviezen voor de zwangerschap:

  • Eet gezond en gevarieerd (groente, fruit, bruin brood, melkproducten), drink per dag ongeveer 1½ liter water en zorg voor voldoende lichaamsbeweging. Eten voor twee is niet nodig, maar afvallen tijdens de zwangerschap of borstvoedingsperiode is niet verstandig. In het vetweefsel van het lichaam worden schadelijke stoffen opgeslagen. Deze kunnen vrij komen bij lijnen.
  • Verse groenten en fruit zijn belangrijke leveranciers van vitaminen, mineralen en vezels. Het is belangrijk verse groenten goed te wassen. Aardappels, (volkoren)brood, rijst en macaroni zijn belangrijke energiebronnen. Melk, kaas, eieren, vlees, kip en vis zijn belangrijk voor de calcium- en eiwitbehoeften van het groeiende kind en de moeder zelf. Halvarine, boter en margarine voorzien in de behoefte aan vitamine A en D.
  • Eet geen (half)rauw vlees. Hierin kan een parasiet voorkomen die toxoplasmose kan veroorzaken. Dit is een infectieziekte die tot aangeboren afwijkingen bij het kind kan leiden. Besmetting tijdens de zwangerschap kan dus gevolgen hebben voor de baby. Eet daarom geen halfrauwe rosbief, fricandeau of tartaar, filet americain of ossenworst. Andere vleeswaren als rauwe ham, rookvlees of salami kunnen geen kwaad omdat zij een speciale behandeling hebben ondergaan.
  • Eet geen producten die van rauwe melk zijn gemaakt. Deze kunnen de listeriabacterie bevatten. Gezonde volwassenen worden hier zelden ziek van, maar een ongeboren baby is er wel gevoelig voor. Zachte kazen zijn soms van rauwe, niet gepasteuriseerde melk gemaakt. Als kaas gemaakt is van rauwe melk staat er ‘au lait cru’ op de verpakking. Rauwe melk van de boerderij moet voor gebruik gekookt worden.
  • Ook in andere rauwe producten zoals rauwe groente, kip, vis en vlees kan bij lang bewaren Listeria in de koelkast groeien. Bewaar deze producten dus zo kort mogelijk en koop ze liever vers. Listeria is niet bestand tegen verhitting door koken of bakken. Toebereide gerechten kun je dus wel gerust bewaren in de koelkast.
  • Eet liever geen lever en hooguit eenmaal per dag een product waar lever in is verwerkt, zoals leverworst of leverkaas. In lever zit veel vitamine A. Te veel vitamine A kan schadelijk zijn voor de gezondheid van je kind.
  • Eet regelmatig verse vis. Vis bevat veel onverzadigde vetten en daarmee veel foliumzuur wat belangrijk is bij het opbouwen van ijzervoorraad in je bloed. Ook helpt het bij de opbouw van hersen- en zenuwstelsel van de baby. Wees wel voorzichtig met voorverpakte vis zoals gerookte zalm: ook hier kan de listeriabacterie inzitten. Liever dit product dus alleen gebruiken als het bijvoorbeeld verwarmd wordt.
  • Wees zuinig met suiker en snoep niet overmatig.
  • Beperk de hoeveelheid cafeïne die je drinkt. Drinkt maximaal 3 koppen koffie per dag. Van veel cafeïne kan de baby onrustig worden.

Voor meer informatie zie de folder ‘Zwanger!’. Kijk ook op de site van het ‘Voedingscentrum’.